X
تبلیغات
نماشا
رایتل
چهارشنبه 19 بهمن 1384 ساعت 19:17

 

پـرواز کـُن بـرادر!

 

 

ماشین پرواز به بادبادک بزرگی با سکانهای محافظ افقی و عمدی شباهت داشت. موتور در یک سمت صندلی خلبان قرار داشت به صورتی که اگر هواپیما با تکان شدید مواجه می شد، بر روی او سقوط نمی کرد.در قسمت جلویی دو تیرک حایل تعبیه شده بود که از وازگون شدن هواپیما جلوگیری بکند.اوریل مردی با سیبلهای پرپشت و قدی کوتاه با ظاهری مرتب در قسمت زیرین هواپیما قرار داشت. ویلبر رایت در سال 1867 در خانواده ای مذهبی در یکی از ایالات آمریکا به دنیا آمد. چهار سال بعد صاحب برادری شد به نام اورویل که تا پایان عمر همراه و همدوش هم بودند. هر دو پش از تحصیلات مقدماتی و گرفتن دیپلم اشتیاقی برای رفتن به دانشگاه نداشتند. برادران رایت و هواپیمای آنهاچون اورویل قهرمان دوچرخه سواری بود، تصمیم گرفتند تا با هم مرکزی برای تعمیر دوچرخه راه اندازی کنند. در اوقات فراغت به یاری استعداد خود در مکانیک و صنعت یه طراحی هواپیمای بی موتور می پرداختند.در آن سالها پرواز با هواپیمای بی موتور بصورت ورزش و تفریح درآمده بود.پس از مرگ اوتو لیلیئنتال، هوانورد پیشگام،از سال 1896 برادران رایت تمام تلاش خود را معطوف به تکمیل هواپیما نمودند. نخستین تلاش آنها با تعبیه بالهایی برای یک دوچرخه شکل گرفت. با استفاده از یک موتور با اختراع داخلی برای برگرداندن ملخ سعی کردند، هواپیما را از زمین بلند کنند. پس به طراحی و تهیه موتورهای جدید و پیشرفته اهتمام ورزیدند. موتور 12h.p با صدای سرفه ماندنی شروع به کارکردن و تق تق کنان روشن شد. آنها در طی سه روز این پرواز را انجام دادند.طولانی ترین پرواز موفقیت آمیز آنها در سال 1903 شکل گرفت که توانستند هواپیمایی را برای مدت 59 ثانیه به پرواز درآورند و 260 متر(852 پا) را بپیمایند.اما باد ماشین پرواز را در هم شکست. تنها 5 نفر شاهد این پرواز بودند. دو سال بعد یعنی در سال 1905 پرواز موفقیت آمیز دیگری را انجام دادند و این بار مسافت 39 کیلومتر را در طی 30 دقیقه طی کردند. آن دو در همین سال پروازی یک ساعته با هواپیمای فلایر 3 به ثبت رسانیدند.در سال 1909 ارتش آمریکا یک نمونه از هواپیماها را خریداری نمود. پس از مدالها و تمجیدهای فراوان برسر آنها بارید. مردم نیز پس از سپری شدن زکانی طولانی کاربرد عملی آن را دریافتند. پس این دو برادر تصمیم به تاسیس یک کارخانه کردند. به دلیل بی توجهی دولت وقت آمریکا، کار خود را به فرانسه انتقال دادند.روزی در فرانسه در یک ضیافت شام، ویلبر پس از تحمل پرحرفیهای گوینده از جای خود برخاست و چنین گفت:«طوطی یکی از پرحرف ترین پرندگان است ولی از قدرت پرواز چندانی برخوردار نیست». متاسفانه ویلبر رایت در سال 1912 در سن 45 سالگی یه علت مبتلا شدن به تب تیفوئید درگذشت. اوریل به دلیل غم از دست دادن برادر تمامی سهام و امتیاز کارخانه را به سرمایه گذاران شرقی فروخت.اما هیچ فکر نمی کرد که هواپیما به وسیله جنگی برای کشتن انسانها تبدیل شود.او در سال 1948، یعنی سه سال پس از آنکه انولاگای، شهر هیروشیما را هدف بمب اتمی آمریکایی قرار داد، به دلیل سکته قلبی درگذشت.  

 

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo