X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
دوشنبه 7 خرداد 1386 ساعت 12:50

ارمـغان تـلخ

 

او را نه می توان دانشمند نامید و نه حتی یک مخترع ولی بیش از هر انسان دیگر تکنولوژی های جدید عصر ارتباطات را به همگان عرضه نمود. او مردی بود که توانست رادیو و تلویزیون را برای تمامی خانه ها به ارمغان آوردDavid Sarnoff و بعدها به پدر رسانه های گروهی معروف گردید.

با شروع قرن جدید پسری لاغر و استخوانی از اهالی مینسک(روسیه سفید)، از کلاس در س خارج شد. پس از ورود به خیابانهای شلوغ شغلی را یافت و تا پایان عمر دست از کار نکشید. سارنوف این رویا را هیچ وقت از ذهن خود خارج نکرد. معتقد بود در عصر کشف الکترون متولد شد و خود را همزاد آن نامید. ئر مورد استعداد ویژه وی می توان گفت «او تنها تخیلات مختلفی را از آینده ی رسانه گروهی در ذهن خود پرورش می داد، بلکه برای دستیابی به همین تخیلات، دانشمندان و سرمایه داران بزرگ را برای سرمایه گذاری ترغیب می کرد». در دوران جوانی به یادگیری فن تلگراف پرداخت و در شرکت تلگراف-بیسیم مارکونی امریکا، در حرفه اپراتوری مشغول به کار شد. در  آنجا متوجه شد که اپراتورهای این شرکت در مورد بازرگانی (کاری که به واسطه آنها انجام می شد) و کارمندان این شرکت در مورد بیسیم هیچ اطلاعی ندارند،او تصمیم گرفت این فنون را بیاموزد. در رویارویی با مسئله ای  تراژیک و حرن انگیز توانست کار خود را در سطحی گسترده جلوه گر نماید و آن واقعه کشتی تایتانیک بود. وقتی این کشتی در سال 1912 غرق شد، هفتاد و دو ساعت پشت کلید تلگراف خود واقع در نیویورک به انتشار اخبار این واقعه و بازماندگان آن مشغول شد.این رویداد اذهان بسیاری را به امکان ارتباطات رادیویی و «سارنوف» که در اندک زمانی پس از آن به عنوان مدیر بازرگانی این شرکت انتخاب گردید، معطوف شد. این شرکت پس از جنگ جهانی دوم توسط شرکت دیگری به نام جنرال الکتریک از مالکان بریتانیایی ان خردیداری شد و نام آن شرکت به «شرکت رادیویی امریکا» تغییر یافت. سارنوف نیز به سمت مدیرعامل آن انتخاب شد. در طی دهه 1920 مالکان بی میل آن را به سرمایه گذاری بر روی یک سری طرحهای جدید ترغیب کرد. او بر گسترش رادیو تأکید بسیار داشت و در سال 1921 پیش بینی کرده بود که از فروش رادیو، ظرف سه سال حدود 75 میلیون دلار پول به حساب شرکت واریز گردد.

ولی در واقع با فروش 83 میلیون دلاری روبه رو گردید. برای شرکت یک پیروزی بزرگ محسوب می شد. در طول دوران ریاست، این شرکت را تا حد یک شبکه اطلاع رسانی بزرگ (NBC) مطرح نمود. میلیون ها دلار صرف تحقیقات درباره گسترش تلویزیون و سپس تلویزیون رنگی کرد. جملات و سخنانی که او مطرح می نمود، بعدها به عنوان کلمات قصار مطرح گردیدند. «رقابت، تولید و ظهور بهترین محصولات و بدترین انسانها را بوجود می آورند» و یا اینکه «تکنولوژی قادر است مرزهای میان کشور ها و اجتماعات را درنوردد» که امروزه مفهوم عینی آن را مشاهده می کنیم. وی پیش بینی کرد که تلویزیون رنگی عصر جدیدی را در ادراک هنری وارد خواهد کرد. دیوید سارنوف در سال 1971 در سن 80 سالگی درگذشت.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید!

 

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo